Nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi med barn og unge
Forskning peker på musikkterapi som en arena for barn og unge som gir nye muligheter for deltakelse, fellesskap og rom for utvikling av egne ressurser. For en oversikt over eksisterende forskning, se: https://gamut.w.uib.no/kunnskapsbeskrivelser/barnogungespsykiskehelse/
Det nasjonale kompetansenettverket for musikkterapi i barnevernsfeltet har som målsetning å arbeide for implementering av eksisterende kunnskap og finne gode arenaer for praksisutvikling og for etablering av nye forskningsprosjekt. Kompetansenettverket samler representanter fra
Regionale kompetansesenter for barn og unge (RKBU/RBUP)
Bergen kommune
CREMAH (Norges musikkhøgskole)
GAMUT (Universitetet i Bergen og NORCE)
Høgskolen på Vestlandet
OsloMet
Bufetat region vest
KoRus-vest Bergen
Stendi AS
Norsk Forening for Musikkterapi
Medlemmer i kompetansenettverket
Viggo Krüger er førsteamanuensis ved GAMUT, Griegakademiet, Universitetet i Bergen. Han har siden 2003 vært leder for musikkteateret Kom nærmere. Krüger er initiativtager til opprettelsen av nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi i barnevernet.
Reidar Dale er samfunnsviter og spesialrådgiver ved Kompetansesenter rus vest Bergen. Dale arbeider mest opp mot kommuner med veiledning innen skolefravær, samt med samhandlingsmodellen BTI. Dale er også koordinator for Nasjonalt nettverk for musikkterapi - rus og psykisk helse, og har m.a. skrevet en evalueringsrapport (2019) om musikkterapi ved Stiftelsen Bergensklinikkene.
Karette Stensæth er professor i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole og leder for Senter for forskning i musikk og helse, CREMAH. Hun har over 20 års erfaring som musikkterapeut med barn og unge med ulike behov. I de siste ti årene har hun skrevet og redigert flere bøker og publisert tekster om verdien av musikk/musikkterapi for denne målgruppen.
Jan Storø er dosent ved institutt for sosialfag, ved OsloMet, og forfatter av flere fagbøker og artikler innenfor barnevern, ettervern og sosialpedagogikk. Storø er utdannet barnevernspedagog og har senere en cand.polit-grad fra Høgskolen i Oslo (2005).
Astrid Strandbu er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning ved UiT – Norges arktiske universitet. Astrid er utdannet allmennlærer og har hovedfag og doktorgrad i pedagogikk.
Nina Bolstad er barnevernpedagog med videreutdanning i barnevern og master i ledelse. Hun leder avdeling for kunnskapsutvikling i etat for barn og familie i Bergen kommune. Bolstad deltar i Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi og er særlig interessert i musikkterapi som en mulighet for deltakelse og utvikling av barn og ungdoms egne ressurser.
Christine Wilhelmsen er musikkterapeut og jobber med utsatt ungdom i Stendi AS og i Uteseksjonen ved Oslo Kommune. Christine er også leder i Norsk Forening for Musikkterapi (NFMT).
Svein Fuglestad er førstelektor i musikk/aktivitetsfag på bachelor i barnevern, OsloMet – storbyuniversitetet, der han har vært fagansvarlig for kreative metoder i sosialt arbeid og barnevern siden 2007. Han er også utdannet musikkterapeut i den reseptive musikkterapimetoden Guided Imagery and Music (GIM) og cand.philol. i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo.