Nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi med barn og unge — Norsk forening for musikkterapi

Norsk Forening For Musikkterapi ble stiftet i 1972 og har som hovedmål å fremme forståelsen for musikkterapi og etableringen av musikkterapeutisk praksis i Norge.

Nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi med barn og unge

Nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi med barn og unge

Forskning peker på musikkterapi som en arena for barn og unge som gir nye muligheter for deltakelse, fellesskap og rom for utvikling av egne ressurser. For en oversikt over eksisterende forskning, se: https://gamut.w.uib.no/kunnskapsbeskrivelser/barnogungespsykiskehelse/

Det nasjonale kompetansenettverket for musikkterapi i barnevernsfeltet har som målsetning å arbeide for implementering av eksisterende kunnskap og finne gode arenaer for praksisutvikling og for etablering av nye forskningsprosjekt. Kompetansenettverket samler representanter fra

  • Regionale kompetansesenter for barn og unge (RKBU/RBUP)

  • Bergen kommune

  • CREMAH (Norges musikkhøgskole)

  • GAMUT (Universitetet i Bergen og NORCE)

  • Høgskolen på Vestlandet

  • OsloMet

  • Bufetat region vest

  • KoRus-vest Bergen

  • Stendi AS

  • Norsk Forening for Musikkterapi

Medlemmer i kompetansenettverket

Viggo_Krüger_foto_privat-150x150.jpg

Viggo Krüger er førsteamanuensis ved GAMUT, Griegakademiet, Universitetet i Bergen. Han har siden 2003 vært leder for musikkteateret Kom nærmere. Krüger er initiativtager til opprettelsen av nasjonalt kompetansenettverk for musikkterapi i barnevernet.

reidar_dale_foto_privat_orig-1-e1473081191226-150x150.jpg

Reidar Dale er samfunnsviter og spesialrådgiver ved Kompetansesenter rus vest Bergen. Dale arbeider mest opp mot kommuner med veiledning innen skolefravær, samt med samhandlingsmodellen BTI.  Dale er også koordinator for Nasjonalt nettverk for musikkterapi - rus og psykisk helse, og har m.a. skrevet en evalueringsrapport (2019) om musikkterapi ved Stiftelsen Bergensklinikkene.

Karette_Stenseth_foto_NorgesMusikkhøgskole-2.jpg

Karette Stensæth er professor i musikkterapi ved Norges musikkhøgskole og leder for Senter for forskning i musikk og helse, CREMAH. Hun har over 20 års erfaring som musikkterapeut med barn og unge med ulike behov. I de siste ti årene har hun skrevet og redigert flere bøker og publisert tekster om verdien av musikk/musikkterapi for denne målgruppen.

Jan_Storoe_foto_privat_orig.jpg

Jan Storø er dosent ved institutt for sosialfag, ved OsloMet, og forfatter av flere fagbøker og artikler innenfor barnevern, ettervern og sosialpedagogikk. Storø er utdannet barnevernspedagog og har senere en cand.polit-grad fra Høgskolen i Oslo (2005).

Astrid_Strandbu_foto_Rune_Solberg.jpg

Astrid Strandbu er professor i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk og lærerutdanning ved UiT – Norges arktiske universitet. Astrid er utdannet allmennlærer og har hovedfag og doktorgrad i pedagogikk.

IMG_5676-300x300.jpg

Nina Bolstad er barnevernpedagog med videreutdanning i barnevern og master i ledelse. Hun leder avdeling for kunnskapsutvikling i etat for barn og familie i Bergen kommune. Bolstad deltar i Polyfon kunnskapsklynge for musikkterapi og er særlig interessert i musikkterapi som en mulighet for deltakelse og utvikling av barn og ungdoms egne ressurser.

Portrett-292x300.jpg

Christine Wilhelmsen er musikkterapeut og jobber med utsatt ungdom i Stendi AS og i Uteseksjonen ved Oslo Kommune. Christine er også leder i Norsk Forening for Musikkterapi (NFMT).

IMG_7476-1-300x285.jpg

Svein Fuglestad er førstelektor i musikk/aktivitetsfag på bachelor i barnevern, OsloMet – storbyuniversitetet, der han har vært fagansvarlig for kreative metoder i sosialt arbeid og barnevern siden 2007. Han er også utdannet musikkterapeut i den reseptive musikkterapimetoden Guided Imagery and Music (GIM) og cand.philol. i musikkvitenskap fra Universitetet i Oslo.

Invitasjon til formidlingsdugnad!

Invitasjon til formidlingsdugnad!

Når arbeidshverdagen snus på hodet - fire beskrivelser av musikkterapeutisk arbeid under koronatiltak

Når arbeidshverdagen snus på hodet - fire beskrivelser av musikkterapeutisk arbeid under koronatiltak